Ordens betydelse och när vi förlorade identiteten

Vi har slött accepterat och följt med. Vi har letts med ögonbindlar mot en mur, och en väntande exekutionspluton laddar sina vapen.
Människan strävar inte efter att vara unika, hon strävar efter att vara likadan. Den som påstår något annat ljuger.
Den stora rädslan att inte vara en del i ledet, är samma sak som att vara rädd för sig själv.
Och jag fyller på med axiom, men jag bryr mig föga.

Säga vad man vill om Freud, men jag tror han fann pudelns kärna, när han sa att människor strävar efter pengar, makt och framgång och ser upp till människor som innehar dessa. Att man i sin strävan tappat bort de verkliga värdena, som vänskap och kärlek.
Det blir liksom en karneval av kallt förnuft och hård logik – sen ingenting mer.
Man kan springa runt ett helt liv utan att egentligen märka att man lever.  När man sen sänks ner i en annan typ av kuvös är det försent. Alldeles försent.

Annars håller jag mig i en storm i jakt på ögat. Söker med ljus och lykta efter något oförstörbart.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0