För en vän och för mig

För en vän och för mig

För er alla,

som jag har funnit eller finner glädje i

och bevarat som bilder på själens ikonostas

höjer jag mitt kranium fyllt av poesi

som en kalk med vin från bordets viloplats

Ibland har jag tänkt att

att det nog vore lika bra

att låta en kula sätta punkt och slut.

Hur som helst,

idag framför jag

en sista konsert - min avskedssalut.

Minne!

Här ska dom trängas i hjärnans salong

med ögon fyllda av glittrande skratt

oändliga köer av alla jag tyckt om.

I bröllopsskrud ska du och jag klä denna natt.

Från kropp till kropp ska glädjen stråla.

Den här natten ska aldrig bli glömd.

Jag ska resa mig upp och spela

med min egen ryggrad som flöjt

Jag,

alla festers mirakelmästare

har själv ingen att gå med till festen.

Att kasta mig på gatan vore säkert det bästa

och krossa min skalle på den stenlagda Drottninggatan

Men nåt stort stack ner handen i det brinnande Helvetet

och lyfte upp en kvinna

vars åsyn fick berg att vibrera

och befallde mig:

älska henne!

Är du glad?

Och du svarar kallt:

"oerhört".

I travar staplar jag min förtvivlan, brinnande feberhet

tills förnuftets spärrar krossas av upprördhet.

Hör på mig, Linn

liket kan du ändå inte

göra dig av med.

Låt det hemska ordets lava välla ut!

Alla dina muskler

trumpetar ändå

som högtalare:

allt är slut, allt är slut, allt är slut!

Svara nu,

på alla lögner.

Du bär en krona som av sekler är smidd

som en regnbåge av kramper.

Se,

nu har jag äntligen lyckats

nagla fast mig vid pappret med ordens spikar.

---------------------------------------------------------------------

Avskaffa

Avskaffa min plåga,

konfiskera mitt lidande

Tills

kärleken frälsande

kommer till mig

över de vågor

som kallas

Östersjön

ska också du kärlekslös irra omkring.

Ro på!

Drunkna bland husfasadernas stenar!

Rädda mig!

Förgäves!

Jag ror med armen -

en dålig åra ska jag medge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0